︎

PLAYTHING GUN FUCKIN’ DOWNTOWN  2019

︎ PROJECT






Plaything gun fuckin’ downtown is the story of a strange city. The project tries to reflect the absurdity of violence and weapons, and shows it as a dystopia where, in a hypothetical world, all its inhabitants carry toy weapons. There is nothing more crazy than a firearm, but even from childhood they teach us to use them to simulate a game of violence and fictitious deaths. Nobody seems to miss that perverse amusement, especially when in other parts of the world children are used as soldiers in fratricidal wars of indescribable cruelty, or when in Western countries like the US there are unexpected massacres carried out by ordinary citizens.

For this I use very diverse stylistic and visual resources, such as videogames, photojournalism, black series cinema, science fiction, etc. In that sense, the project develops a metafiction where reality and the imaginary story intersect to create a dystopia: the present already contains many signs of a dystopian world.  The series reinterprets a dramatic reality from a repertoire of fictional, even dystopian nuances. There is no explicit violence, but its protagonists show their tragedy. These are very diverse people, coming from different social strata. And a city, which could be any city.



Plaything gun fuckin’ downtown es la historia de una ciudad extraña. El proyecto intenta reflejar lo absurdo de la violencia y las armas, y lo muestra como una distopía donde, en un mundo hipotético, todos sus habitantes portan armas de juguete.  No hay nada más disparatado que un arma de fuego, pero incluso desde la infancia nos enseñan a utilizarlas para simular un juego de violencia y muertes ficticias. A nadie parece extrañarle ese divertimento perverso, más aún cuando en otras partes del mundo los niños son utilizados como soldados en guerras fraticidas de una crueldad indescriptible, o cuando en países occidentales como EE.UU. se producen masacres inesperadas llevadas a cabo por ciudadanos comunes.
Para ello me valgo de muy diversos recursos estilísticos y visuales, como los videojuegos, el fotoperiodismo, el cine de serie negra, la ciencia-ficción, etc. En ese sentido, el proyecto desarrolla una metaficción donde la realidad y el relato imaginario se entrecruza para crear una distopía: el presente ya contiene muchos signos de un mundo distópico. La serie reinterpreta una realidad dramática a partir de un repertorio de matices ficticios y realistas. No hay violencia explícita, pero sus protagonistas muestran su tragedia. Se trata de gente muy diversa, procedentes de estratos sociales distintos, y con una identidad cultural heterogénea. Y una ciudad, que podría ser cualquier ciudad. 







Layer 1